Op zoek naar duurzaamheid - hoe kan je de merken vergelijken?
‘Duurzaamheid’ is hip, en daarbij wordt ook ‘groene mode’ een vaste waarde in de volksmond. Meer en meer mensen willen dan ook weten waar hun kleding vandaan komt. Dat blijkt uit een onderzoek van het internationale mode- platform Lyst, waarin het alle zoekopdrachten van 2018 onderzocht. Lyst concludeerde dat zoekopdrachten naar ecologische mode het voorbije jaar met liefst 66% toegenomen zijn. Ook de media schenkt meer en meer aandacht aan duurzame mode.
Zowel kleine als grote kledingmerken kunnen er niet meer omheen. Het is bijna de norm om een groene lijn in je collectie te voorzien. Dat klinkt ons natuurlijk als muziek in de oren, maar er is ook een keerzijde aan de medaille. We krijgen steeds vaker te maken met ‘Greenwashing’:Dat betekent dat een bedrijf of organisatie zich groener of maatschappelijker verantwoorder voordoet dan het daadwerkelijk is. Marketinggewijs klinkt het dan allemaal mooi, maar in de realiteit gaat het er een pak minder groen aan toe.
Als consument is het dus niet altijd gemakkelijk om ‘juiste’ kledij te vinden. Hoe betrouwbaar zijn de uitspraken van deze modemerken? Hoe zeker kunnen we zijn van een kledingstuk dat ‘duurzaam’ is? De voorbije jaren stonden enkele initiatieven op die consumenten proberen te helpen door het bos de duurzamere bomen te zien. Vandaag zetten we er twee in de kijker: Rank a Brand en Good On You.
RANK A BRAND
Rank a Brand is een website (en applicatie) die probeert aan te geven welke merken goed bezig zijn op het vlak van duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.
Rank a Brand gaat niet enkel over modemerken, ook an- dere productcategorieën vind je op hun website terug. Dit initiatief stimuleert consumenten en merken om verant- woordelijkheid op te nemen en duurzamer te werk te gaan.
Aangezien er zo veel merken op de markt zijn, is het een monnikenwerk om ze allemaal te onderzoeken. Rank a Brand werkt daarom met vrijwilligers, die voor hen op onderzoek gaan en merken bekijken op vlak van duur- zaamheid. Ondertussen helpen al meer dan 50 rankers mee met Rank a Brand.
Het belangrijkste begrip voor het controleren van merken bij Rank a Brand is transparantie. Alle informatie moet online en openbaar te vinden zijn door consumenten.
1. Analyse van trends & standaarden
Voor het bepalen van de criteria voor duurzaamheid, doet een onderzoeksteam van Rank a brand voortdurend research naar duurzame trends in de bedrijfssectoren. Het zoekt goede praktijkvoorbeelden en de standpunten van ngo’s op het gebied van klimaat, milieu en arbeidsomstan- digheden.
Op die manier ontstaat een checklist, waarmee kan bekeken worden welke merken echt hun verantwoorde- lijkheid nemen en een inspanning doen, en waar hun uitdagingen liggen. Zo komt ook naar boven welke merken minder of weinig ambitie tonen, en geen of niet genoeg maatregelen nemen.
2. Keuze van sectoren en merken
Hoe wordt er nu beslist welke merken onderzocht worden, uit dat eindeloze aanbod? Je kan je aansluiten bij de Rank a Brand community als ‘Vriend van Rank a Brand’. Dat kan vanaf €25 per jaar en in ruil krijg je een stem in de keuze van sectoren en merken, en ontvang je nuttige informatie over ontwikkelingen en bijeenkomsten rond duurzaam- heid en eerlijke handel. Ook als niet-betalende gebruiker kan je inspraak hebben. Via een online contactformulier kan je in 1-2-3 voorstellen welke merken je wil behandeld zien en waarom.
Vervolgens zet Rank a Brand het merk online als ‘niet beoordeeld’, zodat gebruikers geld kunnen doneren om het merk te laten beoordelen. Het merk wordt dan onderzocht wanneer het benodigde bedrag is bereikt. Ben je zelf een ngo en wil je een ander merk laten beoordelen? Dan kan je dit via een vergoeding aanvragen. Betalen om je eigen merk te laten beoordelen is niet mogelijk. Op deze manier wil het initiatief onafhankelijk én objectief blijven.
3. Merkbeoordeling
Elk merk wordt beoordeeld op vlak van klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden, maar per sector is er ook een specifieke lijst van criteria. Via websites en andere open- bare bronnen worden antwoorden op deze vragen gezocht.
Minstens iedere twee jaar wordt het onderzoek opnieuw uitgevoerd, en ook als er in tussentijd nieuwe informatie verkregen wordt, voegt Rank a Brank dit toe. Het resul- taat wordt een online rapport gegoten waarin de criteria gescoord worden. Dat resulteert dan in een totaalscore en een label, van A (voor meest duurzame merken) tot E (voor minst duurzame merken).
Met meer dan 600 gerankte merken is Rank a Brand onder- tussen de grootste duurzame vergelijkingssite op vlak van merken van Europa.
4. Resultaten
De resultaten van Rank a Brand zijn razend interessant en zetten vaak aan tot grondige lectuur van het eindrapport. Hier en daar gaan scores van Rank a Brand namelijk wat tegen het buikgevoel in. De meeste duurzame merken scoren natuurlijk goed. Andere scoren lager dan verwacht, terwijl enkele fast fashion-merken ietsje beter scoren dan je zou verwachten. Dat komt voornamelijk omdat Rank a Brand vooral beoordeelt op basis van de communicatie van een merk, en grote merken daar juist erg goed in zijn. Kleinere merken zijn daar niet altijd obsessief mee bezig - ondanks het feit dat ze zouden moeten weten dat juist in de duurzame sector transparantie het hoogste goed is.
Uiteraard scoren merken als ArmedAngels, People Tree, Kings of Indigo en Mud Jeans goede scores! Enkele andere merken moedigen we aan om hun communicatie op punt te stellen, want sowieso doet Supergoods zijn huiswerk en verkoopt het enkel merken die echt eco en fair werken. Het zou niet de eerste keer zijn dat Supergoods stopt met een merk omdat het niet langer voldoet aan de labels ‘eco’ en ‘fair’.
GOOD ON YOU APP
Of je nu een volleerd ethisch shopper bent of je eerste stapjes zet in de wereld van ecologische kledij, ‘Good On You’ is ook echt iets voor jou. De gratis applicatie wijst je de weg naar duurzame merken. Er is online zoveel informatie te vinden, soms ook tegenstrijdig, waardoor het voor de consument moeilijk wordt. Het team achter het initiatief wil het de consumenten gemakkelijk maken om de infor- matie te vinden en hierdoor de juiste keuze te maken. De app bevat informatie over meer dan 2000 merken.
Net zoals Rank a Brand baseert Good On You zich enkel op openbare informatie, die voor iedereen toegankelijk is, zoals ook onafhankelijke certificaten en rapporten van Greenpeace, Fair Trade,... Merken die informatie over hun al dan niet ethische praktijken achterhouden, krijgen bijna automatisch een lagere score.
Good on You concentreert zich op 3 domeinen: mens, milieu en dier. Daarbij gaat het dus zowel overarbeids- omstandigheden (zoals veiligheid, correcte verloning), grondstoffen en diervriendelijke productie.
De merken worden gecategoriseerd onder de scores ‘Great’ (1 of meerdere certificaten en hoge score in minstens 2 categorieën), ‘Good’, ‘It’s a Start’, ‘Not Good Enough’ en ‘We Avoid’. In de laatste categorie zitten merken die weinig tot geen informatie geven, of die zichzelf lijken te greenwash- en.
Na het aanmelden op de applicatie, kan je je land ingeven waardoor je enkel informatie krijgt over merken die nuttig zijn voor jou. Uiteraard kan je ook kiezen om informatie over merken uit het buitenland te bekijken. Daarna zoek je via een soort zoekmachine naar verschillende merken.
Naast een algemene score krijg je extra informatie over het merk en aanbevelingen van gerelateerde merken. Een leuke extra zijn de ‘offers’, waarbij Good On You promoties en acties van ecologische merken in de kijker zet. Daarnaast publiceert het artikelen met extra informatie en inspiratie, zoals duurzame kledij op de uitreiking van de Oscars, een artikel over de duurzame look van Emma Watson, enzovoorts.
KRITISCH BLIJVEN
Er zijn dus verschillende manieren om te weten te komen of een (kleding)merk duurzaam is of niet. Kritisch blijven is echter steeds de boodschap! Voor extra vragen over duurzame merken kan je steeds bij ons terecht. We pluizen het graag voor je uit.